TATRA 148
Uhádl jsi model vozidla?
Gratulujeme, skvělá práce!
Neuhádl jsi tentokrát?
Nezoufej, zkus štěstí s další kostkou!
TATRA - DESIGN BY MILATA
TATRA 148 v provedení od oficiálního zpracovatele autovraků společnosti MILATA s.r.o.
TATRA 148 je je československý nákladní automobil vyráběný národním podnikem Tatra v letech 1972 až 1982. Tento model navázal na úspěch svého předchůdce, Tatry 138, a přinesl řadu technických vylepšení, která zvýšila jeho spolehlivost a výkon. Díky své robustnosti a univerzálnosti se Tatra 148 stala ikonou československého automobilového průmyslu a byla široce využívána v civilním i vojenském sektoru.
Historie a vývoj
V roce 1969 byla zahájena výroba ověřovací série modernizovaného automobilu s označením T 148 jako inovační stupeň typové řady T 138, kterou nahradila a v mnohých variantách rozšířila. Konstruktéři si dali za cíl odstranit příčiny některých poruch vozů T 138, zvýšit výkon motoru, přepravní rychlost a spolehlivost.
Výroba Tatry 148 byla ukončena 14. prosince 1982, kdy vznikl poslední z 113 647 kusů tohoto nákladního vozidla. Jde tak o jednu z nejúspěšnějších tater historie. Více než polovina produkce zamířila do zahraničí, T148 jezdila ve 43 zemích pěti kontinentů.
Klíčové vlastnosti a inovace:
Karoserie: Tatra 148 byla nabízena v různých variantách karoserie, včetně sklápěčů, valníků, tahačů návěsů a speciálních vozidel, jako jsou cisterny či jeřáby. Vozidlo bylo navrženo s důrazem na modularitu a možnost přizpůsobení různým potřebám.
Motorizace: Vozidlo poháněl vzduchem chlazený osmiválcový motor o objemu 12 668 cm³ s výkonem 148,6 kW (202 k). Tento motor byl navržen pro vysokou spolehlivost a odolnost v náročných podmínkách.
Převodovka: Tatra 148 byla vybavena 10+2stupňovou manuální převodovkou, která umožňovala efektivní přenos výkonu na všechna kola. Tato konfigurace zajišťovala optimální výkon jak na silnici, tak v terénu.
Pohon: Vozidlo bylo k dispozici s podvozkem 6×6 nebo 4×4, což zajišťovalo vynikající průchodnost terénem a schopnost překonávat náročné podmínky. Tatra 148 byla vybavena centrální nosnou rourou a výkyvnými polonápravami, což přispívalo k její odolnosti a flexibilitě.
Nosnost: Tatra 148 měla nosnost až 12 tun, což ji činilo ideální pro přepravu těžkých nákladů v různých odvětvích průmyslu a stavebnictví.
Rozměry: Délka vozidla se lišila podle konkrétní varianty, ale typicky se pohybovala kolem 7 295 mm, šířka 2 500 mm a výška 2 610 mm. Světlá výška činila 290 mm, což umožňovalo průjezd náročným terénem.
Tatra 148 se stala symbolem spolehlivosti a odolnosti československého automobilového průmyslu. Díky svým technickým vlastnostem a schopnosti přizpůsobit se různým podmínkám si získala oblibu nejen v domácím prostředí, ale i na mezinárodním trhu. Její robustní konstrukce a univerzálnost ji činí dodnes ceněným vozidlem mezi sběrateli a nadšenci historických nákladních automobilů.
Současnost
I po více než čtyřech desetiletích od ukončení výroby je Tatra 148 stále k vidění na silnicích a stavbách, zejména díky nadšencům, kteří tyto vozy udržují v provozu. Na trhu s historickými vozidly je stále poptávka po dobře udržovaných exemplářích, které jsou ceněny pro svou historickou hodnotu a robustnost. Kluby a sdružení majitelů těchto vozů pořádají pravidelná setkání a srazy, kde si vyměňují zkušenosti a udržují tradici spojenou s tímto legendárním modelem.
MILATOVA KOSTKA - Ekologické šrotování aut
MILATA s.r.o.
Dobrá 203, Dobrá, 739 51
(Dobrá u Frýdku-Místku)
+420 607 703 311 +420 558 642 172 | |
info@milata.cz |
PO - PÁ 08:00 - 17:00